maandag 12 maart 2012

Inburgeren op het Onderlangs (2)

In mijn vorige bericht vertelde ik over de rol van onze honden bij ons inburgering proces als nieuwe woonark bewoners aan het Onderlangs. Hier ga ik draad weer oppakken welke uitdagingen ons nog meer te wachtten stonden.

Goed we hadden voor de eerste keer een poging gewaagd om onze woonark te "verhalen"
en, gelukkig voor ons, steeg het water niet heel erg hoog.
Even een korte uitleg; er liggen hier ongeveer 30 woonarken , verdeeld over 3 kribben of strekdammen, ik noem het een krib. Hieronder zie je onze krib liggen, maar er liggen dus nog 2 kribben rechts buiten het beeld.


Onze Krib

Helemaal links op de foto ligt het RijnHotel, en wij liggen aan het einde in de hoek van de krib. Op de foto is de waterstand dus normaal, maar met hoogwater staan de kribben ook onder water. De Neder-Rijn is dan een brede rivier die langs je terras raast.
Ik heb er nu geen last meer van maar in het begin voelde ik de deining ook als ik niet op de woonark was.
Wij vonden het een hele ervaring, maar voor de mensen die hier al veel hogere waterstanden hadden meegemaakt, met de record hoogte van 1995 toen een watersnoodramp dreigde, de rivier kwam destijds tot 16.68 meter boven NAP,was dit een lachtertje.
In 1995 stond het achter op de wal op het pad, schuren stonden onder water en velen moesten in een roeibootje naar het vasteland. Vandaar het project van Rijkswaterstaat Ruimte voor de rivier.


                                                                       Hoogwater 2005
                                                                           
Wij wisten toen nog niet dat hoge waterstanden minder vaak voorkomen als de door alle woonark bewoners hier aan het Onderlangs gevreesde en verguisde lage waterstanden.
Laag water, we wisten wel dat het voorkwam, sterker nog toen we voor het eerst na de aankoop van onze woonark rond september 2003 aan de slag konden was de waterstand na een erg droge zomer bijzonder laag. Later bleek dat meer regelmaat dan uitzondering te zijn.
De Neder-Rijn is eigenlijk een regenrivier, sterk afhankelijk van de neerslag die valt in het hele boven- Rijn gebied. Teletekst pagina 720  van de publieke omroep wordt dan ook door iedereen hier nauwlettend in de gaten gehouden, evenals:

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/scheepvaartberichten_waterdata/actuele_waterdata/index.aspx

en mijn persoonlijke favoriet:

http://www.elwis.de/gewaesserkunde/Wasserstaende/Wasserstaende_start.php.html?target=2&fs=RHEINGEBIET

Tja laag water, tot ons geluk lagen wij net op een plek waar door het hoge water direct achter de krib een dieper gat wordt uitgesleten, zodat wij ook met laagwater nog water onder de bak hebben.
Ook dit heeft weer een bepaalde charme, ik heb vooral met laagwater, vossen in de tuin gezien die dan kennelijk de rivieroever afschuimen, misschien kwamen ze gewoon op de kippen van de buren af.
In mijn volgende bericht zal ik vertellen en laten zien wat er zoal aan vogels en vissen te zien valt op Onderlangs de woonarken aan de Neder-Rijn.


een kleurrijke bezoeker
                                                          



Geen opmerkingen:

Een reactie posten